Ended EOI for Food Suppliers to Register in WFP Roster for the Supply of Food Commodities Through the Commodity Voucher

To view all the relevant documents for this EOI, please download the file attached to the right of this page

طلب إبداء اهتمام

مقدمة

  1. برنامج الأغذية العالمي هي أكبر منظمة إنسانية تُعنى بمكافحة الجوع في جميع أنحاء العالم، ويقدم البرنامج المساعدات الغذائية بما في ذلك في حالات الطوارئ، كما يعمل مع المجتمعات لتحسين التغذية وتعزيز القدرة على الصمود، حيث يساعد البرنامج كل عام أكثر من 80 مليون شخص في حوالي 80 بلداً. وتعد عمليات الاستجابة الإنسانية التي يقدمها البرنامج في اليمن هي الأكبر في العالم. فخلال الأشهر الأخيرة قدم البرنامج المساعدات الغذائية لما يقرب من 11 مليون شخص، وفي شهر مايو 2019م وصل عدد المستفيدين الذين تم تقديم المساعدات الغذائية لهم إلى 11.3 مليون شخص مستفيد، حيث يهدف البرنامج لتقديم مساعدات غذائية شهرية لنحو 12 مليون من الفئات الأكثر احتياجاً، والتي تعاني من انعدام الأمن الغذائي.
  2. يظل النزاع هو السبب الرئيسي لحالة انعدام الأمن الغذائي في اليمن، حيث يعاني 70 في المائة من السكان من انعدام الأمن الغذائي (أي ما يقرب من 20.1 مليون شخص) من إجمالي عدد السكان البالغ عددهم 30 مليون، منهم 3.6 مليون نازح و9.8 مليون شخص بحاجة ماسة للمساعدات. علاوة على ذلك، يهدف البرنامج إلى تقديم مساعدات غذائية شهرية طارئة لنحو 12 مليون شخص، منهم 2.6 مليون من الأطفال والنساء ممن يحصلون على المساعدات التغذوية. ويُصعب الوصول إلى غالبية المديريات التي تعيش فيها الفئات الأكثر احتياجا بسبب أعمال القتال. وفي نهاية المطاف لا يمكن أن يستقر الاقتصاد أو أن يستعيد اليمن عافيته إلا إذا توقفت أعمال القتال. ولكي يتسنى الوصول إلى الفئات الأكثر احتياجاً في اليمن، ينتهج البرنامج في الوقت الراهن ثلاث طرق لتوزيع المساعدات الغذائية وهي: برنامج المساعدات الغذائية العامة وبرنامج المساعدات النقدية وبرنامج قسائم السلع عبر شبكة التجار.

برنامج قسائم السلع عبر شبكة التجار

  1. يعتمد برنامج قسائم السلع عبر شبكة التجار على اتباع نهج تعامل الأعمال التجارية مع الأعمال التجارية، حيث يعمل برنامج الأغذية العالمي من خلال انتهاج هذه الطرق على الاستفادة من القدرة على الاستيراد ومن شبكات الإمدادات الغذائية الحالية للموردين المحليين في اليمن بغرض الوصول لأكبر عدد ممكن من الفئات الأكثر احتياجاً. وبإتباع هذا النظام يستطيع البرنامج التعاقد مع كبار مزودي وموردي السلع الغذائية المقتدرين من أجل ضمان وجود إمدادات غذائية غير متقطعة، وتلبية معايير الجودة المتفق عليها مع شبكة تجار التجزئة المشاركين في عملية توزيع المساعدات الغذائية أو استبدال القسائم بالمساعدات الغذائية، حيث يقوم المستفيدون باستبدال القسائم بالحصص الغذائية من نقاط استبدال السلع. بعد ذلك يتم تسديد الموردين الذين تم التعاقد معهم مقابل توزيع السلال الغذائية بمجرد تقديم الوثائق الداعمة لعميلة التوزيع (قسائم الاستبدال).
  2. يستمر البرنامج في تقديم المساعدات الغذائية لنحو 2.8 مليون مستفيد في 56 مديرية في 11 محافظة عبر برنامج قسائم السلع عبر شبكة التجار منذ 2018م ، ويرغب البرنامج في زيادة عدد الموردين في قائمة المواد الغذائية لتوريد وتوزيع السلع الغذائية وتعزيز الشبكة. ويعتزم البرنامج توزيع سلال غذائية شهرية تحتوي على القمح/دقيق القمح والفاصوليا وزيت الطبخ والسكر والملح.
  3. يسعى المكتب القطري لبرنامج الأغذية العالمي لإيجاد مزودي خدمات من أجل توريد السلع الغذائية عبر قسائم السلع.
  4. ينفذ البرنامج أنشطته في 11 محافظة، ونظراً لوجود العوائق التشغيلية والأمنية المتعددة، تحدث من وقت لآخر بعض التغييرات في المناطق التي يتم استهدافها بالمساعدات الغذائية. ويُطلب من الموردين أن يكون لديهم نقاط استبدال يُفضل أن تتواجد في جميع المحافظات التي ينفذ البرنامج فيها أنشطته، وذلك للتقليل من المخاطر المرتبطة بالحركة والوصول. 
  5. يُطلب من الموردين القيام بالتالي:
    1. استيراد السلع الغذائية أو شرائها من السوق المحلية.
    2. نقل السلع الغذائية إلى نقاط استبدال السلع.
    3. توزيع السلع الغذائية على المستفيدين في نقاط استبدال السلع باستخدام نظام القسائم.
    4. تجميع قسائم المساعدات ونقلها إلى مكاتب البرنامج.
    5. رفع التقارير المطلوبة من قبل البرنامج.

      6. يدعو البرنامج كافة الموردين المؤهلين إلى إبداء الاهتمام في تقديم هذه الخدمات.

الغرض من إبداء الاهتمام هذا

  1. إن الغرض من طلب إبداء الاهتمام هذا هو تحديد الموردين القادرين فعلياً من الناحية الفنية والمالية على تقديم هذه الخدمات. وسيتم دعوة الموردين المؤهلين للمشاركة في عملية تقديم العطاءات للمناقصات المطروحة.
  2. سيتم تحديد أهلية المشاركة في المناقصات المطروحة لمزودي الخدمات على أساس حصولهم على المؤهلات الضرورية والنظم الراسخة التي تلبي المتطلبات الفنية للبرنامج، بالإضافة إلى حصولهم على الخبرات ذات الصلة. وينبغي على الموردين التسجيل على النحو المتبع في المؤسسات الوطنية المعنية، وأن يكونوا مرخصين لمزاولة هذه الأعمال وبما يتوافق مع القوانين النافذة في اليمن. وعلى الشركات المؤهلة أن يكون لديها مكاتب في العاصمة صنعاء وعدن والحديدة، كما ينبغي أن يكون لديها العدد الكافي من الموظفين والموظفات المؤهلين في الميدان في كل المحافظات اليمنية. كما يُتوقع من الشركات المؤهلة أن يكون لديها على الأقل خبرة لمدة سنة في هذا المجال بالتحديد مع وجود فرق تنمية مؤهلة تأهيلاً جيداً لإدارة قواعد البيانات.
  3. بعد الانتهاء من تقديم الردود، سيقوم البرنامج بتقييم هذه الردود، ومن ثم إشعار المشاركين المؤهلين بنتائج هذا التقييم. 

كيفية إعداد وتقديم طلب إبداء الاهتمام

  1. وللمشاركة في نشاط ما قبل التقييم، على الشركات المعنية تقديم التالي:
  • استمارة الرد على طلب إبداء الاهتمام.
  • استمارة التحقق من تأريخ المورد (المحلق رقم 1).
  • استمارة الوضع المالي للمورد (المحلق رقم 2).
  • استمارة خبرة العمل خلال الفترة الماضية ( المحلق رقم 3).
  • استمارة استبيان المورد (الملحق رقم 4) الجزء "4" والجزء "5" (يرجى تقديم الملف بصيغة البي دي إف "PDF" ، وتقديم ملف اكسل فقط للجزء الرابع).
  • الوثائق المطلوبة في الجزء "6".
  • التوقيع.
  1. ينبغي إعداد كافة الوثائق المشار إليها أعلاه بما يتوافق مع التعليمات الموضحة في هذه الوثيقة وإرسالها إلى البريد الإلكتروني:  (yemen.expressionofinterest@wfp.org)، وسيكون الموعد النهائي لتقديم هذه الردود على طلب إبداء الاهتمام:  27 أكتوبر 2019م، الساعة 16:00 مساءً بتوقيت اليمن (توقيت غرينتش +3).
  2. لن يقبل البرنامج الطلبات الناقصة أو غير الموقعة، وسيتم الاحتفاظ بكافة الردود والوثائق الداعمة بسرية تامة ولن يتم إتاحتها للعامة.

ينوه البرنامج إلى أن دعوة إبداء الاهتمام هذه ليست دعوة للمناقصة. ويحتفظ البرنامج بحقه في تغيير أو الغاء هذه العملية أو أي من متطلباتها في أي وقت، وسيتم إبلاغ كافة الشركات المقدمة بذلك

  1. إذا كان لديكم أي استفسارات، لا تترددوا بالتواصل معنا على البريد الإلكتروني التالي: (yemen.expressionofinterest@wfp.org).

REQUEST FOR EXPRESSION OF INTEREST

Ref. No:YEM19EOI04 

Background

  1. The World Food Programme (WFP) is the world's largest humanitarian agency fighting hunger worldwide, delivering food assistance in emergencies and working with communities to improve nutrition and build resilience. Each year, WFP assists some 80 million people in around 80 countries. WFP’s Yemen emergency response is the largest anywhere in the world. WFP has in recent months been providing food assistance to nearly 11 million people. In May 2019, we reached 11.3 million people. Our goal is to feed 12 million of the most vulnerable and food-insecure people a month.
  2. Conflict in Yemen remains the key driver of food insecurity. With a population of nearly 30 million people, some 70 percent of the population - 20.1 million are food insecure of which 3.6 million are displaced and 9.8 million are facing acute need. WFP’s monthly target for emergency food assistance is 12 million of which nutrition supports is 2.6 million women & children.  Most of the districts where the vulnerable people are located are difficult to access because of fighting. Ultimately, only an end to fighting can stabilize the economy and allow the country to recover. To reach the most vulnerable people in Yemen, WFP is currently using three modalities: General Food Distribution (GFD), Cash Base Transfer (CBT) and Commodity Voucher Through Trader Network (CV_TN).

Commodity Voucher through Trader Network (CV_TN) in Yemen

  1. CV_TN is a programme modality that operates on a Business to Business (B2B) modality. Through these modality WFP leverages the import capacity and the existing food supply network of local suppliers in Yemen in order to reach the maximum number of people in need.  Under this scheme WFP contracts large food importers/suppliers with the capacity to guarantee uninterrupted food supply, meeting agreed upon quality standards to retailers’ network engaged in the voucher redemption/food distribution process. Beneficiaries collect their food rations from the retailers’ outlets in exchange for vouchers. The contracted supplier(s) are then reimbursed for distributed food basket upon presentation of the evidence of the distribution (redeemed vouchers).
  2. Since 2018, through CV_TN, WFP has continued to provide assistance to over 2.8 million beneficiaries in 56 Districts in 11 governorates. WFP would like to increase its food supplier roster to supply and distribute food commodities and strengthen the network.  On a monthly base, WFP plans to distribute a food basket that entails wheat/flour, beans, cooking oil, sugar and salt.
  3. The WFP Yemen Country Office seeks provision of service provider to supply food commodities through the Commodity Voucher.
  4. WFP implements its activities in 11 governorates and due to several security and operational constraints, there are sometimes changes in targeted areas. The Suppliers are required to have field outlets based preferably in all governorates where WFP implements its activities, to reduce risks associated with movement and access.
  5. The supplier is required to
    1. Import Food commodity or purchase locally
    2. Transport Food Commodity to the outlet
    3. Distribute food to the beneficiaries in the outlets using voucher system
    4. Consolidate redeemed vouchers and dispatch them to WFP offices
    5. Provide reports as requested by WFP
  6. WFP invites eligible suppliers to express their interest in providing the services.

The purpose of this EOI

  1. The purpose of this request for EOI is to identify suppliers with verified technical and financial capacity to perform the services. Eligible suppliers will be invited to participate in the bidding process for the proposed tender.
  2. Eligibility to participate in the proposed tender will be determined on the basis of service providers who have all the necessary qualification and well-established system which meets WFP’s technical requirements and who have similar experience. They should be duly registered by the National Relevant Authority and authorized in accordance with the prevailing laws in Yemen. Qualified firms should have an office based in Sana’a capital, Aden, Hodeida.  Qualified firms would also have sufficient number of well-trained field staff stationed in all governorates of Yemen with well-trained female staff stationed in all governorates. Qualified firms would also be expected to have at least one year of experience in this specific field with well-established development and database management teams. 
  3. After the deadline for submission of responses has passed, WFP will evaluate responses received and will notify eligible participants of the outcome of the evaluation.

How to prepare and submit your Expression of Interest

  1. In order to participate in the pre-qualification exercise, companies are required to provide the following:
  • EOI Response Form;
  • Supplier Background Check Form (Annex 1);
  • Supplier Financial Status Form (Annex 2);
  • Past Experience Form (Annex 3);
  • Supplier Questionnaire Form (Annex 4) Section 4 &5 (Please submit PDF and an excel version of section 4 Only);
  • Documents request in Section 6;
  • Signatory.
  1. All supporting documentation listed above shall be prepared in accordance with the instructions provided and sent by email to yemen.expressionofinterest@wfp.org . The deadline for response to this request for EOI:

27th of October 2019, 16:00 hrs Yemen time (GMT+3)

  1. WFP will not consider incomplete or unsigned submissions. All responses and supporting documentation received will be treated as strictly confidential and will not be made available to the public.
  2. This request for EOI does not constitute a solicitation. WFP reserves the right to change or cancel this procurement process or any of its requirements at any time during the process; any such action will be communicated to all participants.

Should you have any questions please do not hesitate to contact us at yemen.expressionofinterest@wfp.org

To view all the relevant documents for this RFQ, please download the file attached to the right of this page


TOP